19:50 / 30.03.2021.

Autor: Maroje Vučićević/T.V./Dnevnik/HRT/Hina

Velika retrospektiva Ratka Petrića u MSU

Velika retrospektiva Ratka Petrića u MSU

Velika retrospektiva Ratka Petrića u MSU

Foto: HTV / HRT

U Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu otvorena je velika retrospektiva jednog od najintrigantnijih hrvatskih suvremenih umjetnika Ratka Petrića. Pod naslovom "Baciti istinu u lice!" javnost je dobila prvi kritički presjek njegova velikoga i raznolikoga opusa.


Skulpture, makete, plakati i tiskovine, radovi na papiru i multimedijski sadržaji. Tu je gotovo 400 izložaka, mnogi premijerno pred očima javnosti.

Snježana Pintarić, ravnateljica MSU i autorica dionice o parkovima skulptura, rekla je kako je Petrić bio iznimna osobnost, od šezdesetih godina prošlog stoljeća do prerane smrti 2010. stvarao je u vrlo istaknutom figurativnom jeziku koji je imao snažan kritički naboj i koji je vrlo angažirano komentirao društvene pojave i društvo u kojem živio i radio.

- Radi se o umjetniku koji može zaintrigirati najširu publiku, od male djece do starijih, ima jako puno veselih, zabavnih skulptura kao i nekih koje donose kritiku, dodala je, napomenuvši kako im je na izložbi veliku pomoć pružila umjetnikova supruga, slikarica Jadranka Fatur.


Nataša Ivančević
, autorica koncepta i kustosica izložbe, rekla je da su na toj retrospektivi prvi put okupljeni autorovi raznovrsni radovi iz različitih medijskih područja, s obzirom na to da je on uz kiparstvo, radio na području grafičkog dizajna, crteža, karikatura i stripa, a bio je i vrlo društveno aktivan.

Na izložbi se prvi put kontekstualizira cijeli njegov umjetnički proces, od ideje, skice za skulpturu, preko grafičkog dizajna i grafike do kiparskog djela, a nikada toliki broj radova nije bio prikazan na jednom mjestu.

Ratko Petrić (Zadar, 1941. Zagreb, 2010.) diplomirao je kiparstvo u klasi prof. Vanje Radauša na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Umjetničku karijeru počeo je kao crtač i karikaturist, potom se bavio dizajnom plakata i tiskovina, stripom i grafikom.

Bio je jedan od osnivača Salona mladih, kao i likovne grupe Biafra, osnivač i voditelj Međunarodne kiparske kolonije i parka skulptura u Jakovlju te parka skulptura u Zadru. Još 1985. je predlagao Aleju skulptura na zagrebačkom savskom nasipu, gdje je uz mnogo napora uspio napraviti postav s 12 skulptura.

U rodnom Zadru također je bio vrlo aktivan, za javne površine grada i okolice ostvario je pet spomenika i 29 skulptura, te postavio desetak skulptura u privatnom parku skulptura uz obiteljsku kuću i atelijer u zadarskom predjelu Belafuža. Obitelj Ratka Petrića pokrenula je inicijativu s Gradom Zadrom za otvaranje parka skulptura kao kulturno-turističkog sadržaja za građanstvo.

Središnja je tema njegova umjetničkog opusa čovjek i njegova sudbina, o kojoj je progovarao uz ironiju, sarkazam i grotesku, propitujući društveno-političke, kulturne i umjetničke pojave svojega doba i polemizirajući o onome što je ugrožavalo ljudske vrijednosti i slobodu.

Njegov životni i umjetnički svjetonazor na retrospektivi se može pratiti kroz kritički odabir najvažnijih radova iz brojnih ciklusa (Pečat, Orator, Gozba, Abortus, Svevid, Bog Eros, Američki kipopis, Leterman, Crno jaje, Životinjska farma, Hrvatska kuća, Kipleraj, Izložba). Eksperimentirao je s kiparskim materijalima i tehnikama, a najčešće je upotrebljavao obojeni poliester, koji mu je bio idealan za dojam "plastične nadrealnosti.

Jednaku angažiranost pokazivao je i u drugim medijima prenio ih je na grafiku, plakat i skulpturu, a manje je poznato da je 1968. imao samostalnu izložbu karikatura posvećenu sovjetskoj okupaciji Čehoslovačke, dok je njegov strip "Izvještaj" koji je 1968./1969. izlazio u Omladinskom tjedniku prvi primjer radikalnog zaokreta od tradicije strip-produkcije u Hrvatskoj i od mainstream strip-produkcije u svijetu.

Dizajn plakata i tiskovina predstavlja važan dio Petrićeva opusa koji je do danas bio izvan fokusa povjesničara umjetnosti te ostao nepravedno zanemaren. Među ostalim, bio je grafički urednik Studentskog lista, potom Omladinskog tjednika, Tjednog lista omladine TLO te kazališnog časopisa Prolog, oblikovao kataloge za izložbe i umjetničke grupe.

Boravio je na umjetničkoj rezidenciji na Kansas City Art Institute (Missouri) u SAD-u 1979., gdje je i predavao, dok je od 1999. do mirovine 2006. bio profesor kiparstva na matičnoj Akademiji.

Dobitnik je niza nagrada i priznanja, a izlagao je na 53 samostalne izložbe te na više od 255 skupnih izložbi.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!