Plesni pregled: Studio za suvremeni ples i Žak Valenta

16.12.2024.

12:47

Autor: Vesna Mimica/V.M/Dobro jutro, Hrvatska/HRT

U plesnom pregledu donosimo osvrte na novu produkciju Studija za suvremeni ples "All'arme" te diplomski rad veterana naše plesne scene Žaka Velente ostvaren u Švedskoj - "Chez Michou".

Studio za suvremeni ples: "All'arme"


"All'arme" uzvik kojim se poziva na oružje ili u boj zapravo označuje upozorenje i podrazumijeva obranu. Talijanski autori Ginevra Panzetti i Enrico Ticconi tim uzvikom istražuju ritmički potencijal ljudskog koraka, te zanimljivu moć sinkroniziranog kretanja.

Njihov rad za 6 plesačica Studija za suvremeni ples temelji se na temi moći i kako ta moć u svakodnevnom životu poprima uvijek različite forme. Sam uzvik "All'arme" znači da u trenutku neke opasnosti instinkt nalaže da se obranimo i autori se osim iznimne usklađenosti i ritmičnosti pokreta koji jamči precizno izvođenje nekog pokreta važnog u učinkovitoj obrani, bave i trenucima kada je ta ista obrana ugoržena i opasnost mnogo veća.

"All'arme"

"All'arme"

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

- Počeli smo s jednostavnim pokretom, poput uspravnog tijela, elementa sinkronizacije jednog jakog pokreta, svega što za nas znači vojničko tijelo, ističe koreograf Enrico Ticconi.

No, autori se ne zaustavljaju na površini ujednačenog pokreta, što za plesačice Studija za suvremeni ples nije bio nikakav problem. Oni traže poveznicu sa stvarnim tijelom, onim koje predstavlja snagu i moć, te ranjivošću tog istog tijela pa se ta dva oprečna pojma susreću i razvijaju dramaturški i koreografski.

Autori Panzetti i Ticconi dolaze iz svijeta plesa, performansa i vizualne umjetnosti pa se njihov rad temelji na povijesnim činjenicama komunikacije, nasilja i moći te stvaraju svojevrstan hibrid između povijesti i suvremenosti. Na tom tragu "All'arme" u koreografskom smislu dodiruje razne tehnike i načine razumijevanja djela.

- Još jedan veoma važan element je ritmičan pokret i ples u svojem najširem obliku.Tako da smo uklopili pokret plesa u plesnim salama, suvremenim duetima ili neki drugi specifični pokret koji seže u povijest kraja iz kojeg dolaze plesačice, pa smo proučili i plesove Balkana koje smo istraživali s njima, dodala je koreografkinja Ginevra Panzetti.

Pred plesačima je bila teška zadaća koja se isprva čini jednostavnom. Sve o čemu govore autori imanentno je plesačkom tijelu. Ritam, strogost, prostor, razumijevanje povijesne zadanosti, metafore. Na ipak nimalo jednostavnu zadaću plesačice Studija za suvremeni ples s lakoćom su odgovorile na zahtjev autora u veoma intenzivnom procesu.

- Intenzivno, ali lijepo, s jednim zapravo jasnim 'inputom' s njihove strane i tijekom istraživanja i na kraju tijekom rada na koreografiji, napomenula je plesačica i umjetnička voditeljica Studija za suvremeni ples Martina Tomić.

Predstava je počela i svoj međunarodni put s uspjehom u koji nismo sumnjali.

"All'arme"

"All'arme"

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Žak Velenta: "Chez Michou"


Još je jedan autor pokazao koliko su naši umjetnici cijenjeni u svijetu. Žak Valenta, umjetnik koji je na hrvatskoj plesnoj sceni zapamćen ne samo zbog 35-godišnje prisutnosti nego i zbog originalnosti, istinske autorske znatiželje i naposljetku izvrsnosti koja prati svaki njegov rad, odlučio je školovati se u Švedskoj na Stocholm University of Arts.

Ne baš u nježnim godinama, Valenta je na svojem diplomskom radu ostvario još jednu uspješnicu. "Chez Michou", čarobna je igra likova u kojem se autor još jednom referira na neke prijašnje umjetnike i ljude koji su ga nadahnuli i koje voli ponovno dozvati u svoj rad.

- U ovom slučaju dozivam nazad gospodina Michoua, vlasnika slavnog Cabaret Michou u Parizu, koji je uvijek bio poznat kao Blue Boy of Montmartre. Referiram se i na Davida Lyncha, na redatelja kojeg volim, koji je pun misterije, igra se identitetima, tako da je to zapravo na neki način poziv publici da pristane na jedan rad koji se u osnovi bavi nekom vrstom dezorijentiranosti i nekom vrstom netumačenja do kraja 'endinga', objašnjava Valenta.

"Chez Michou"

"Chez Michou"

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Cijeli 'masterclass' koreografije temelji se na istraživačkom radu koji Valenti nije stran i vidi se ta sjajna snalažljivost i u finim prelazima likova i nijansama karaktera izvođača.

Toni Flego koji nas je oduševio u predstavi Žaka Valente, "I'm alive" gdje je utjelovio lik 'enfant terriblea', britanskog plesača Michaela Clarka, u ovoj je predstavi utjelovio nekoliko likova i naravno bio izvrstan. Žena izluđena kozmetikom, kaže, najdraži mu je lik.

- Ja kada performiram, uvijek volim pronalaziti nekakve nove načine i volim performirati da i vidim kakvi sve ostali karakteri mogu živjeti u meni, napominje Flego.

Svi likovi koji se pojavljuju u predstavi dolaze nam nekom tihom, rubnom transformacijom i teško je odvojiti pogled od izvođača, a kamoli predvidjeti promjenu, i ta mikromodifikacija je ono što vam zadrži pozornost.

- Mislim da je bilo divno biti u ovom putovanju sa Žakom. Bio je to težak proces jer sam bila usred vlastitoga rada i godio mi je njegov mirni i jednostavan pristup, njegovo razumijevanje situacije u kojem djelo nastaje. Baš sam uživala u tom radu, kaže plesačica Ekin Tunçeli.

U svojim zrelim godinama Žak Valenta pokazao je kako one nisu prepreka studiranju, učenju, stvaranju... Štokhlomska akademija potiče rad svih umjetnika i svih dobnih skupina, a posebno se zauzima za takozvane starije naraštaje.

- Njima uopće nije bilo sporno da se netko mojih godina prijavi za takav 'masterclass' i da oni nekoga mojih godina bez problema uključuju u 'masterclass', napomenuo je Valenta.

Pa kad odete u "Chez Michou", pripremite se za duhovitost, izvedbenu izvrsnost, zantiželju, ljepotu, duhovitost... Sve što bi Michou volio da vidite kada dođete na predstavu.

Žak Valenta

Žak Valenta

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!