16:54 / 26.03.2021.

Autor: Dobro jutro, Hrvatska/HRT

Ples i plesači otporni su na razne nedaće

„Imam te"

„Imam te"

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Da su ples i plesači otporni na razne nedaće koje su nas zadesile pokazuju mnogi zanimljivi projekti izvedeni u Zagrebačkom plesnom centru ali i projekti koji su pokrenuti diljem zemlje.

Pogledajte novosti s plesne scene koje donosi ekipa emisije Dobro jutro, Hrvatska:

Plesni pogled na klimatske promjene


U skladu s trenutačnim stanjem, uvijek zanimljiva, koreografkinja Martina Granić, bavi se klimom. Multimedijska predstava, dnevnik je osobnih promišljanja o klimatskim, socijalnim i ekonomskim promjenama, vremenu nesigurnosti i netolerancije. Nismo dovoljno prestrašeni promjenama, tvrdi autorica i dopuštamo svjesno navikavanje na virtualni svijet.


- Upravo sam htjela pokazati odnos i ono što je najbitnije je da to da imam osjećaj kao da nas netko privikava na sliku prirode na ekranu kakva je nekoć bila, a ono što će doći je priroda koju više nećemo prepoznavati da je to prirodno ali ćemo je gledati na ekranu i imati osjećaj da smo u prirodi, objašnjava Martina Granić.

Martina Granić

Martina Granić

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Priča o nestajanju


Još je jedna priča o nestajanju nadahnula koreografkinju i plesačicu Maju Drobac, pa svoju predstavu naziva „Ostatci sjećanja"


Pitajući se je li moguće s vremenske distance približiti nekome zajedničku prošlost koja je za većinu sudionika ovog istraživanja izgubljena, Drobac uspijeva izazvati emociju sjete.

„Ostatci sjećanja"

„Ostatci sjećanja"

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Autorica postavlja svoje tijelo, pokret, zabilježene misli, intervjue, slike, predmete i odjeću prizivajući tako sjećanja na period kada je u Indiji proučavala kulturu devadasi svećenica koje su kao čuvarice tradicije baratanatjama utjelovljavale učenje tog plesa i glazbe.


- Predstava je plesna predstava ali dokumentarističkog, etnografskog sadržaja, napominje Maja Drobac.

Maja Drobac

Maja Drobac

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Strah i neizvjesnost


Mlade plesačice Zagrebačkog plesnog ansambla Jovana Zelenović i Margareta Firinger za svoj prvi autorski projekt izabiru strah i neizvjesnost. Predstava „Imam te" premijerno je izvedena u Zagrebačkom plesnom centru. Disperziju straha autorice doživljavaju i kao utočište u zajedničkome radu i traženju podrške jedne od druge.

„Imam te"

„Imam te"

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

- Nije prvo došla ideja da se bavimo strahom, to je proizašlo iz zajedničkog rada u prostoru i možda neki osvrt na prethodnu godinu kada je strah od nevidljivog bio dominantan, kaže Jovana Zelenović


Pokrenute improvizacijskim modelom rada u zadaćama koje si postavljaju, autorice i izvođačice stvaraju čvrstu i veoma atraktivnu strukturu.


- I to vrlo jasnu koju smo odlučile zajedno poštovati i određivati njezina pravila. Tu se jako dobro snalazimo, dodaje Margareta Firinger.


Plesni film o osvajanju prostora


Ako izađemo na kratko iz poticajne zone Zagrebačkog plesnog centra, otvorit će nam se nova dimenzija plesne umjetnosti. Ovaj put u eksperimentalnom filmu „Disonantni komad za kameru i tijelo" dvoje mladih autora, plesačice, koreografkinje i plesne pedagoginje Nastasje Štefanić i redatelja, snimatelja i montažera Matije Kralja.


Ponovno osvajanje ili zauzimanje prostora koji nisu mišljeni za ljudsko korištenje tek je dio ove ideje. Plesačica beskompromisno ulazi u prostore koji su nekad imali jasnu namjenu no sada su oni tek slabi odbljesak nekadašnjeg prisustva života


Zajednička igra kamere i pokreta tijela, stavljena je u prvi plan. Koreografija i montaža dodatno pojačavaju namjeru autora da pokažu neprestano održavanje ravnoteže na granici sklada i nesklada, te tjeraju gledatelje da informaciju ne primaju pasivno već da sami definiraju vlastitu disonancu.

„Disonantni komad za kameru i tijelo"

„Disonantni komad za kameru i tijelo"

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Ukinute granice unutar EU


Međunarodni autorski projekt „Fencing borders" ili „ Ograđivanje granica" spojio je Nikolinu Komljenović i Tomislava Turkovića s autorima baziranima u Berlinu - Amerikancem Aaronom Snyderom i Francuzom Brunom Pocheronom . Oni se bave granicama koje smo ukinuli unutar Europske unije i onima koje su na istim mjestima niknule kako bi spriječile prolazak imigranata. Ograde tako mijenjaju ruralni i urbani krajolik te ekosustave, sudjeluju u stvaranju nejednakih statusa za različita ljudska bića.

„Fencing borders"

„Fencing borders"

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

- Cilj nam je proći još dalje. Imamo dijelove hrvatsko – slovenske granice koje još nismo prošli, i cijele granice Hrvatske s Mađarskom i Srbijom, cijelu bugarsko – tursku granicu, tako da ima još dosta posla. Cilj je napraviti arhivu, izložbu, multimedijalni rad i, na kraju, izvedbenu formu, najavljuje plesačica i koreografkinja Nikolina Komljenović.

Online arhiva je već dostupna na poveznici https://www.fencing-borders.cc , a projekt je pozvan na Dubrovačke ljetne igre, otvarajući tako imaginarno granice umjetničkom intervencijom.

Nikolina Komljenović

Nikolina Komljenović

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

Patrijarhat i kako ga pobijediti 


U kreativnom okrilju Zagrebačkog plesnog centra premijerno je izvedena predstava „Bill is Dead“ Mie Zalukar i Brune Isakovića.


Duhovita, prepuna citata koje možemo raspoznati ili se samo prepustiti izvedbi, predstava se igra odnosima autentičnosti i zadanosti izbora glavnih protagonista. Patrijarhat i kako ga pobijediti ili simbolično ubiti, bajkovita je igra navodne moći.

„Bil is Dead“

„Bil is Dead“

Foto: Dobro jutro, Hrvatska / HRT

- U cijelom tom društvu i jedan i drugi, i muška i ženska strana su u patrijarhatu, ističe Mia Zalaukar.


Stereotipi i mehanizmi koji onemogućavanju nju i njega da objektivno vide svoj trag, prikazani su uz pomoć sjajnog tima , dramaturginje Vedrane Klepice, kostimografkinje Ane Fu, oblikovatelja zvuka Hrvoja Nikšića, naratora Zvonimira Dobrovića i dizajnera rasvjete Saše Fistrića.


- Kao što ja obožavam uzimati riječ i uletavati, tu je dolazilo do sukoba koji su suptilno pokazivali problem patrijarhata, na njihov način ali iz moje pogreške, dodao je Bruno Isaković.


Je li netko izvukao kraći kraj morat ćete otkrivati sami. Ako je Bill umro neće mu smetati što vi mislite.

Otvarajući prostor plesu pokazalo se da za ovu prečesto zaboravljanu umjetnost vlada veliko zanimanje. Svojim premijernim, repriznim i rezidencijalnim programom Zagrebački plesni centar se profilirao u središnje mjesto za ples - pa možda Bill iz prethodne priče nije uzalud umro na sceni.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!